Näin talven tehdessä tuloaan Ensihoitaja ajatteli kirjoittaa hieman liikenteestä. Ensimmäinen
muistutus; vaihtakaa talvirenkaat alle ajoissa, ettei talvi taas yllätä autoilijaa. Ensihoitajalla on ollut jo talvitassut alla viikonpäivät. Helsinki sai eilen ensilumet ja maa oli valkoinen vielä illallakin. Ihanaa tulee talvi ja toivottavasti pian pakkastakin reilusti. Silloin paistaa aina aurinko ;-)
Seuraava juttu onkin sitten suoraan ensihoitajille - sinivilkut katolla eivät vaikuta mitenkään fysiikan lakeihin. Jarrutusmatka, eikä kitka muutu vilkuista huolimatta. Eli maltti on valttia myös hälytysajossa. Hälytysajosta Ensihoitaja voisi tarinoida vielä huomennakin, kun vauhtiin pääsee. Tähän kohtaan voisi kuitenkin kertoa muutaman tarinan tien päältä.
Vilkut päälle ja nokka kohden kohdetta. Sehän onkin ihan tossa lähellä ja tuolla menevät nuo muutkin hälytetyt yksiköt. Vilkku vasemmalle ja kaasua - ei, no eihän se kevyt peräinen takaveto nousekaan risteyksestä mihinkään vaan sutii, sutiin ja livettää. Vihdoin Ensihoitaja saa ambulanssin nousemaan mäkeen ja siellähän se on onnettomuuspaikka. Maasturi on lievässä mutkassa lähtenyt nuoren ja kokemattoman kuskin lapasesta ja kiepsahtanut katolle. Onneksi kaikki altistuneet näyttävät olevan ulkona ja vahingoittumattomina. Samassa VIRVEstä kajahtaa pyyntö lähteä seuraavalle kolaripaikalle moottoritielle. Ikinä ei ole Ensihoitaja ajanut niin hiljaa moottoritiellä vilkut päällä. Kolaripaikalla auto on ajautunut keskikaiteeseen. Ensitarkastus kertoo, ettei potilaalla ole hätää. Hemuli jää hoitamaan potilasta ja Ensihoitaja sonnustautuu ohjaamaan liikennettä liivien ja lamppujen kanssa.
Ensihoitaja on sijoittanut ambulanssin onnettomuuspaikalle niin, että auto suojaa kolariautoa ja ensihoitajia ja niin, että vilkut erottuisivat mahdollisimman hyvin paikkaa lähestyville autoilijoille. Ensihoitaja sijoittuu moottoritielle nosteltuaan isoimmat autosta irronneet osat pientareelle ja nostaa lähestyville autoille näkyviin punaisen pysäytysvalon. Ensimmäinen auto pysähtyy vaikka Ensihoitaja koettaa näyttää valoa heiluttamalla, että auto voisi jatkaa rauhallisesti matkaa kolaripaikan ohitse. Seuraavaksi paikkaa lähestyy auto KOVAA. Auton katolla pilkottaa keltainen kyltti. Ensihoitaja nostaa taas pysäytysvalon näkyviin. Valolla ei tunnu olevan lähestyvään autoon minkään valtakunnan vaikutusta, vaan auto kaahaa kohden Ensihoitajaa, joka syöksyy turvaan penkereelle. Taksi jatkaa matkaa edelleen KOVAA niin, että kolariautosta irronneet rojut lentelevät Ensihoitajaa päin. Seuraavaksi paikalle saapuu pelastuslaitos ja nyt liikenne pitäisi ehdottomasti saada poikki, että keskikaistalla olevat ajoneuvot saataisiin siirrettyä pois. Pelastuslaitoksen pelastaja koettaa pysäyttää autoja stop-merkillä - no sehän ei toimi sitten ollenkaan. Jotenkin homma saadaan kuitenkin hoitoon, mutta tästä opetuksena kaikille, että liukkaalla sopiva tilannenopeus ja sinivilkkujen näkyessä vauhti alas. Myös ne pysäytysmerkit kannattaa opetella. Jos pitää pysähtyä, niin pysähdy ja jos käsketään ajaa ohitse, aja. Näin ei synny enää uusia vaaratilanteita.
Toinen samankaltaiseen säähän sattunut tapahtumaketju muistuttaa ihmisiä toimimisesta, kun pilliauto lähestyy. Älä jarruta, älä jarruta ja älä jarruta. Ensihoitaja oli taas matkalla kolaripaikalle ja sinivilkut antoivat tietä. Suurin osa autoista väisti kiitettävästi Ensihoitajan ohjeistamaa pillivaunua, mutta sitten... Edessä ajava auto päätti tehdä yllättävän liikkeen - lukkojarrutuksen. Niin mitä sitten? Vastaan tulee autoa ja takana on letka. Vauhti ei kylläkään sään vuoksi ole kova - ei edes tierajoituksen mukainen, mutta kun se edessä ajava puolentoista tonnin painoinen auto pysähtyy paaaaaaljon nopeammin, kuin Ensihoitajan alla oleva 3,5 tonninen. Siinä ehti käydä muutamaan kertaan mielessä, että mihikäs tässä rattia kääntää. Onneksi kuitenkin Ensihoitajalla taisi olla paremmat nastat ja vastaantuleva osasi väistää penkan puolelle.
Eli kerrataanpa miten sitä hälytysvilkkuja ja -ääniä antavaa ajoneuvoa väistetään. Kun ajat katso myös taustapeiliin. Kun näet siellä sinivalon toimi seuraavasti:
1. vilkku tien sivuun, että ambulanssi tietää sinun havainneen heidät
2. väistä mahdollisuuksien rajassa pientareelle - älä kuitenkaan aja hiekalle, se pölisee, sieltä lentää kiviä ja saatat menettää autosi hallinnan.
3. voit hiljentää, mutta älä jarruta, koska kovaa menevä auto pääsee sinusta ohitse ilman sitäkin. Muista myös, että jarruttamalla hidastat ambulanssia, jos vastaan tulee autoja niin myös ambulanssin on jarrutettava
4. erittäin hankala paikka ohittaa - aja eteenpäin, että pääset paikkaan, jossa ambulanssi voi ohittaa sinut turvallisesti. Vilkku tässä vaiheessa tiensivuun, että ambulanssi tietää sinun huomanneen heidät.
5. älä tee mitään päätöntä. Jos, et osaa toimia - aja normisti eteenpäin niin ambulanssi menee ohitse, kun parhaaksi katsoo, mutta älä vain hiljennä vauhtia, jos sinua ei voi ohitttaa. Ambulanssikaan ei voi ohittaa, jos näkyvyyttä ei ole.
6. jos olet liikennevaloissa älä lähde liikkeelle vihreillä, jos risteävällä tiellä tulee vilkkuauto. Se saa ajaa punaisia päin.
7. jos olet punaisissa valoissa ja takaasi tulee vilkkuauto. Katso mahtuuko se menemään sinusta ohitse jommaltakummalta puolelta. Jos mahtuu, älä tee mitään. Jos ei mahdu, mieti mihin voit väistää turvallisesti. Älä vaaranna kuitenkaan itseäsi tai toisia.
Huh, tulipa Ensihoitajan tarinasta oikea saarna, mutta asia on tärkeä ja siitä puhutaankin nykyään paljon - onneksi. Jospa pikkuhiljaa autoilijat oppisivat väistämään pillivaunuja. Toisaalta tuossa aiemmin ei puhuttu mitään jalankulkijoista ja pyöräilijöistä. Hei mikään tai kukaan ei saa estää hälytysajoneuvon etenemistä. Älä siis kävele/pyöräile suojatiellekään vilkkuauton lähestyessä.
Pitäisiköhän Ensihoitajan seuraavaksi tarinoida hälytysajosta. Kaikki riskitilanteet tiellä eivät toki liity maallikkojen toimiin, vaan niistä osan aiheuttavat ihan ne pilliautojen kuskit itse. Hälytysajossa ensisijaisen tärkeää on kuitenkin ennakointi ja sopiva tilannenopeus. Eikö olekin yksinkertaista? Ensihoitajapa kertaa muutaman asian kuitenkin tässä.
1. Unohda sankaruus - et ole superman vaan ihan tavallinen ihminen
2. Ajoneuvosi ei ole Batman-auto se ei osaa lentää, se ei pysähdy paikalleen jne. - allasi on pakettiauto, joka yleensä on takavetoinen ja se painaa paljon.
3. Harkitse tarkkaan mikä on sopiva nopeus - sinä, et hallitse ambulanssia yhtään paremmin, kuin mitään muutakaan nelipyöräistä - se, että on kyseessä ambulanssi ei lisää kitkaa
4. Aja omien taitojesi mukaan - parempi perillä myöhemmin, kuin loukkaantuneena ojassa.
5. Älä esiinny työparille tai kellekään - aja vain niin kovaa, kuin keli, ajotaitosi, muu liikenne... sallii turvallisesti.
6. Oleta aina mielummin, ettet ehdi/mahdu/on liukkaampaa/kiihtyy huonommin... näin et lähde riskeeraamaan omaa/muiden turvallisuutta
7. Kuuntele myös työpariasi - ikävä, jos tätä pelottaa
8. Ennakoi!!!
9. Pudota tarvittaessa nopeutta
10. Huomioi miten kovaa muu liikenne saa liikkua - jos ajat 140 km/h 80km/alueella lähestyt todella nopeasi edellä menevää - he eivät välttämättä ymmärrä tätä ja saattavat esim. tulla eteesi olettaen, että heillä on vielä reilusti aikaa esim. ohittaa se edessä oleva karavaanari.
11. Muista käyttää vilkkuja ja ääntä. Muista myös, että ääni ei kuulu kuin vasta sitten, kun olet jo ihan perässä.
12. Varaudu aina siihen, että sinua ei ole huomattu ja huomattuaan edellä ajava saattaa tehdä kovinkin erikoisia/vaarallisia väistöliikkeitä.
Aamen, Ensihoitaja on puhunut!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti